نقد فیلم آب راکد Stillwater – نظام اخلاقی پدرانه | مجله نقد فیلم‌گردی
سینمای جهان

نقد فیلم آب راکد Stillwater – نظام اخلاقی پدرانه

فیلم آب راکد اثر متفاوتی از کارگردان فیلم افشاگر است. داستانی درباره پدری که تمام تلاش خود را می‌کند تا دخترش را از زندان آزاد کند.

فیلم «Stillwater» اثر جدید کارگردان فیلم افشاگر «Spotlight» است. اثری در ژانر درام که مخاطبان خود را درگیر رابطه پدر و دختری می‌کند که سال‌هاست دچار مشکلات بسیاری هستند. داستانی درباره پدری که می‌خواهد بی‌گناهی دختر خود را به اثبات برساند و نشان دهد که دیگر نمی‌خواهد آن پدری باشد که در نگاه دخترش فردی بی‌مصرف است.

فیلم آب راکد را «Tom McCarthy» ساخته است. کارگردان با سابقه‌ای که تنها نگاهی به کارنامه موفق او کافیست تا به این نتیجه برسید که قرار است فیلم خوبی را نگاه کنید. این کارگردان ۵۵ ساله آمریکای که نویسنده آثار مشهوری همچون انیمیشن «Up» یا فیلم تحسین شده «Christopher Robin» است در جدیدترین اثر خود به سراغ یک داستان درام و جنایی رفته است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی انیمیشن بالا up

فیلم آب راکد

از افشاگر تا آب راکد

البته در کارنامه کاری توماس مک‌کارتی که نویسندگی و کارگردانی آثارش را خود برعهده دارد، نباید از فیلم «Spotlight‎» به سادگی گذر کرد. فیلمی تحسین شده که توانسته است جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را از آکادمی اسکار دریافت کند. فیلمی بر اساس داستانی واقعی از افشاگری روزنامه بوستون گلوب که ماجرای سواستفاده جنسی کشیش‌ها را از کودکان افشا می‌کند.

مک‌کارتی در سال ۲۰۲۱ به سراغ داستانی کمی متفاوت‌تر از آثار قبلی خود رفته است. داستانی درام و البته اجتماعی که به مسئله خانواده و ارتباط بین والدین و فرزندان می‌پردازد. داستان فیلم درباره بیل بیکر با بازی «Matt Damon» است. بازیگری که بازی در نقش‌های اکشن و هیجانی او در یاد طرفداران ژانر جاسوسی به خصوص سری فیلم‌های هویت برن باقی مانده است.

آب راکد چه می‌خواهد بگوید؟

بیل که یک کارمند شرکت‌های حفاری نفتی است، تلاش می‌کند تا دخترش را از زندانی در فرانسه نجات دهد. دختر بیل متهم به قتل دوستش است و بیشتر از ۵ سال از عمر خود را در زندان سپری کرده و حال پدرش تلاش دارد تا با پیدا کردن سرنخ‌های ‌جدید، دخترش را آزاد کند.

داستان فیلم در نگاه اول ما را به یاد آثار جنایی و قضایی که حول و محور دادگاه‌ها است، می‌اندازد. داستانی که در آن فردی به جرمی متهم شده که در واقع آن را انجام نداده است و اطرافیان او که تلاش می‌کنند تا بی‌گناهی افرد را اثبات کنند؛ مانند فیلم سه روز بعد و فیلم بی گناهی از سینمای کره‌جنوبی.

اما فیلم آب راکد با خلاقیت خود داستان را نه از لحظه دستگیری بلکه از ۵ سال بعد از متهم شدن و زندانی شدن بیل آغاز می‌کند. نیمه ابتدایی فیلم مخاطب را در این تعلیق قرار می‌دهد که قرار است چه داستانی را از شخصیت بیل بشنود. در واقع کاراکتر بیل شخصیت محوری داستان است و پیرنگ فیلم بر روی او متمرکز است.

آب راکد

داستان زندگی یک پدر

پیرنگ اصلی داستان نه نجات دختر بیل بلکه زندگی خود بیل است. زندگی که آشفتگی کاملی را تجربه می‌کند و نشان می‌دهد که بیل در نقش یک پدر و حتی یک مرد، با شکستی روبروست که حال پروسه نجات دخترش از فرانسه و آشنایی او با شخصیت ویرجینا و دخترش مایا به او کمک می‌کند تا دیگر فردی شکست خورده نباشد.

همانند دیالوگی که بیل در سکانس آخر فیلم به زبان می‌آورد. جایی که او و دخترش در بالکن خانه خود در آمریکا نشسته‌اند و دختر با انداختن نگاهی به اطراف می‌گوید:

– اینجا همه چی مثل قبله، هیچی عوض نشده. اینطور فکر نمی‌کنی؟

اما بیل در دیالوگ بعدی می‌گوید:

– نه، الی، نمی‌کنم. الان همه چی برام متفاوته، دیگه به سختی می‌‌تونم تشخیصش بدم.

گفتگوی کوتاه بین الی و بیل همان تغییری است که پایه و اساس ساخت یک شخصیت را شامل می‌شود. تغییری که باعث می‌شود بیل از شخصیتی منزوی و به تعبیر دخترش داغون به یک شخصیت با اعتماد به نفس در نگاه خود و دخترش تبدیل شود.

مت دیمون

مواجهه با پرسشی اخلاقی

شخصیت‌پردازی بیل نقطه قوت فیلم است. شخصیتی که داستان فیلم در خدمت اوست تا به ما نشان دهد که چگونه این تغییر در شخصیت منتهی به یک پرسش اخلاقی می‌شود. کارگردان فیلم با زیرکی ما را با شخصیت بیل همراه می‌کند تا نسبت به هدف او که نجات دخترش و اثبات بی‌گناهی اوست، همذات‌پنداری کنیم.

همذات‌پنداری با بیل که با عزم جدی معتقد است دخترش بی‌گناه بوده تا ۱۵ دقیقه پایانی فیلم ادامه دارد. اما در دقایق پایانی کارگردان نه تنها بیل را بلکه مخاطبی که دختر معصوم بیل را در سکانس‌های گفتگو با پدرش در زندان به ما نشان داده با این پرسش اخلاقی روبرو می‌کند که اگر واقعا دختر بیل قاتل بود چه؟

فیلم آب راکد با ایجاد این پرسش و سپس پاسخ دادن به آن نظام اخلاقی ما را به چالش می‌کشد. نظامی که بیل آن را نادیده می‌گیرد و دخترش را با هر عملی که از او سر زده و یا نزده است می‌پذیرد. کارگردان در واقع نگاه پدرانه بیل را به مخاطب نشان می‌دهد که حتی اگر قاتل باشید باز هم والدین از شما محافظت خواهند کرد.

۰
برچسب ها

همچنین بخوانید

‫۲ نظرها

  1. ممنونم.
    جالب است اگر بگویم اولین جایی است که می بینم واژه “هم ذات پنداری” به درستی به کاربرده شده ؛ به جای غلط رایج همزاد پنداری.!
    باسوادی داداش😉

    ۰
    ۰
    1. ممنون از شما
      نکته ای که درباره این دو کلمه هست اینه که واژه همذات پنداری یعنی شما به عنوان فاعل درک درستی از یک مفعول داشته باشید. مثال ساده این قضیه اینه که ما می توانیم درک کنیم که یک شخصیت در مواجهه با یک اتفاق چه واکنشی از خودش نشون بده. اما واژه همزاد پنداری یعنی ما به عنوان فاعل در جایگاه مفعول قرار بگیریم. یعنی من جایگزین اون شخصیت بشم که این امکان پذیر نیست چون دنیای فیلم دنیای واقعیت نیست.

      ۰
      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن