نقد فیلم سینمایی منصور - برای مردی که بیرون از پرده سینما هم حیات دارد | مجله نقد فیلم‌گردی
سینمای ایران

نقد فیلم سینمایی منصور – برای مردی که بیرون از پرده سینما هم حیات دارد

موضوع فیلم درباره‌ چگونگی ساخت اولین جنگنده‌ی ایرانی است، همراه با فراز و فرودهای رسیدن به این تکنولوژی.

بعد از مدت‌ها دیدن پرده‌ی سینما، شوق عجیبی در وجودم شعله‌ور کرده بود که با تماشای فیلم منصور شعله‌ور تر هم شد. فیلمی که بخاطرش تمام مدت روی صندلی سینما با استرس به اتفاقات چشم دوختم. حتی گاهی دسته‌های کنار صندلی را از شدت هیجان، محکم فشار می‌دادم و با تماشاگرانی همراه بودم که احساساتشان را بلند بروز می‌دادند و بنظر من این یعنی موفقیت کارگردان. همراه ما باشید با نقد فیلم سینمایی منصور.

موضوع فیلم درباره‌ چگونگی ساخت اولین جنگنده‌ی ایرانی است، همراه با فراز و فرودهای رسیدن به این تکنولوژی. اما قصه لایه‌های پنهانی هم دارد که به موضوعات مختلف می‌پردازد، از نقش مافیا در لایه‌های تصمیم گذار کشور تا مشکلات سربازها و تحریم.

بازیگران فیلم منصور

منصور فیلمی درباره تصمیمات یک انسان

فیلم منصور روایتی از تصمیمات یک مرد است که تعلیق‌های فراوانی برای تماشاگر به همراه دارد، تصمیماتی که در نگاه اول فی‌البداهه و عجولانه بنظر می‌آیند اما هر چه جلوتر می‌رویم به عمق آن‌ها پی می‌بریم؛ تا به جایی که خانواده‌ی او نیز بخاطر تصمیماتش سرزنشش می‌کنند، اما او با مدیریت منطقی، جهادی و ایثارگرانه‌ی خود به راهش ادامه می‌دهد. مدیریتی که در پس آن شهید منصور ستاری را برای نبردی تمام عیار با مخالفانِ پیشرفت و توسعه صنعت هوایی ایران، آماده می‌کند. رستگاری قهرمان فیلم نیز در پس همین مقابله است.

موفقیت اثر سرمدی را می‌توان در آخرین سکانس فیلم با همه‌ی وجود حس کرد. لحظه‌ای که منتظر بودیم بلایی دوباره به جان منصور بیفتد؛ اما همه چیز برعکس می‌شود و آنچه را که مخاطب انتظارش را نداشت، اتفاق می‌افتد‌‌ و تلاش‌های قهرمان قصه تجلی پیدا می‌کند.

تماشای مستندهای سیاوش سرمدی در فیلم‌گردی

شهید ستاری

اثری از دل جامعه

فیلم انگار از دل جامعه امروزی ایران بیرون آمده؛ جامعه‌ای که شکل گرفته از جوانانی است، درگیر با واژه‌های بن بست گونه‌ تحریم و مافیا، که موفقیتشان را در این شرایط پشت مرزهای کشور تصور می‌کنند؛ مثل مهندس ثنایی، که به مهاجرت فکر می‌کند و در استیصال بین، رفتن و ماندن، دست و پا می‌زند که منصور فرشته‌ نجات او می‌شود. کارگردان از طرفی نیز به موضوع سربازی می‌پردازد؛ گویی که هر بار می‌خواهد رفتار صحیح با سرباز جوان را به ما یادآوری کند.

اینجا منصور فراتر از یک قهرمان است او علاوه بر جوانانی چون ثنایی، فرزند خود، سورنا را هم از رفتن در آینده باز می‌دارد؛ تا روحیه‌ی تلاش کردن برای ساختن ایران را در ذهن جوانان و مخاطبان این فیلم نهادینه کند. این مسئله نشان می‌دهد که قهرمان داستان علاوه بر جامعه، در دورن خانواده خود هم از چیزی غافل نبوده، گویی تمام جوانان و سربازان ایرانی فرزندان شهید منصور ستاری هستند. این را می‌توان از دیالوگ ماندگار فیلم خطاب به همسرش حس کرد که منصور گفت: دارایی بچه‌های من باید توی مخشون باشه نه توی جیب باباشون.

فیلم منصور

حیات مردی بیرون از پرده سینما

منصور در این فیلم ستودنی است، مردی که بیرون از پرده سینما هم به حیات خود ادامه می‌دهد. قهرمانی که برایمان نسبتا واقعی‌ به تصویر کشیده شده است. اما از فردی که قهرمان داستان را کامل کرد نباید گذشت؛ مهدی کوشکی که در نقش مهندس ثنایی، نقش مکمل منصور، یک بازی درخشان از خود به نمایش گذاشته که به کیفیت فیلم افزوده است.

تماشای فیلم ایرانی در فیلم‌گردی

فیلم ویژگی‌های منحصر به فردی هم دارد، ریتم سریع و بالای آن در کنار تعلیق‌های پی در پی که نه مخاطب را گیج می‌کند نه عصبانی، بلکه حساس‌تر. اما گاهی ریتم می‌افتد که به نظر من علتش جاگذاری اشتباه برخی بازی‌ها و همراه نبودن موسیقی متن در برخی از سکانس‌ها است که باعث می‌شود از قوام حداکثری ساختار فیلم کاسته شود.

منصور ستاری

فیلمی با رگه‌های مستندگونه

اما چیزی که فیلم را کمی از مدیوم سینما دور کرده بود، فرم مستندگونه آن است که بنظر من این ویژگی به سابقه‌ مستندسازی کارگردان برمی‌گردد، ولی همین موضوع باعث شده که بار دراماتیک قصه کمتر شود و در شخصیت‌پردازی هم با مشکلاتی روبه‌رو باشد؛ مثل نپرداختن به ابعاد بیشتری از زندگی شخصی منصور که ما فقط با چند دیالوگ، متوجه شرایط زندگی او می‌شویم و همه چیز برایمان گنگ می‌ماند.

نکته‌ای که در این فیلمنامه خوب از آب در آمده و می‌تواند نقطه‌ عطف فیلم باشد، فرار از شعارزدگی است. قهرمان داستان به گونه‌ای رفتار می‌کرد که می‌توانستیم با او هم‌ذات‌پنداری کنیم. همین موضوع ما را به سمت و سویی می‌برد تا متوجه شویم که شخصیت شهید منصور ستاری در تاریخ منحصر به فرد و ویژه بوده است. با تشکر، نظرات خود را درباره نقد فیلم سینمایی منصور در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منتقد امیرحسین اکاتی

فارغ التحصیل روانشناسی دانشگاه تهران. نویسنده و کارگردان
۴
برچسب ها

همچنین بخوانید

‫۴ نظرها

  1. چرا همه فیلم های ایرانی رو نقد نمی کنید؟
    چرا دینامیت و گشت ۳ رو نقد نمی کنید؟
    کی باید تو این زمینه تولید محتوا کنه؟

    ۱
    ۰
    1. ترجیحا آثاری در لیست نقد قرار می گیرند که ارزش نقد داشته باشند. ولی در لیست اسم این دو فیلم رو قرار می دیم تا درباره شون مطلب نوشته بشه.

      ۱
      ۰
  2. با اینکه فیلم بدی نیست ولی چندجاش گل درشت بود. مثلا اونجا که یهو میره زخمی هارو از زیر اوار درمیاره، باسمه ای و تبلیغاتی بود. نمیدونم واقعیت داشت یا نه ولی اجرا و روایتش خوب درنیومده. همچنین جایی که فیلم تموم میشه بنظرم بی سلیقگی کرده بودن. تو اوج درام، یهو تموم شد!
    اما مهمترین نقص فیلم بنظرم این بود که: ستاری تو سانحه هوایی کشته شده. موضوع بدین اهمیت و جذابیت، نباید بهش اشاره میشد؟ چیزی که هنوز سرش حرف و حدیث هست و بعضیا احتمال خراب کاری میدن. این ماجرا بلحاظ دراماتیکی خیلی جای کار داشت. حیف شد که در فیلمنامه گنجونده نشده…
    بازی قصابیان رو دوست داشتم، خوب و دلنشین بود. و یه چیزی هم که جای تقدیر داره، صحنه بدلکاری اون هواپیمای آبی هست که چرخهاش باز نشد. اجرای سختی بوده و دست مریزاد داره.

    ۰
    ۰
  3. سلام.تشکر از به تصویر کشیدن زحمات شهدا و قهرمانان ارتش بویژه خلبان شجاع نیروی هوایی شهید منصور ستاری روحش شاد یادش گرامی باد.
    پشت صحنه فیلم شرکت صنایع هوایی
    وابسته به وزارت دفاع در طول هشت سال دفاع مقدس مجدانه و ایثارگرانه تلاش کردند اگر چه نام نشانی ندارند ولیکن تمامی آن دوران پا به پای رزمندگان بی وقفه تلاش کردند حیف که
    تا کنون کسی اقدام به تصویر کشیدن خدمات زحمات این عزیزان همت نکرده
    با تشکر

    ۰
    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن