نقد

نقد فیلم فورد در برابر فراری؛ حماسه­ اتومبیل­رانی با بنیان دراماتیک و تاریخی

فیلم فورد در برابر فراری - Ford v Ferrari فیلمی ورزشی و اکشن به کارگردانی جیمز منگولد و با هنرنمایی کریستین بیل، مت دیمون و جان برنتال است. داستان بر اساس اتفاقات واقعی‌ ای بوده که در گذشته رخ داده است.

خلاصه مطلب

  • باز هم جذابیت پنهانی در داستان جاه‌طلبی‌های فورد وجود دارد.
  • فورد در تصمیم نپخته‌ای تلاش می‌کند شرکت‌کننده‌ی زیرک ایتالیایی را بخرد.
  • مایلز یک مکانیک سیاه و کثیف بریتانیایی است.
  • با موسیقی جاز و انرژی‌بخش، ردیف بی‌پایان ماشین‌ها به سرعت رد می‌شوند.
  • بیل، حیرت‌زده و در آستانه‌ی یک خشم دیوانه‌وار پشت فرمان نشسته است.

امتیاز منتقددر فیلم­‌های مسابقات اتومبیل­رانی، شخصیت‌­ها به ندرت می‌­توانند با ماشین‌­ها رقابت کنند اما در «فورد در برابر فراری» این‌طور نیست. اینجا یک داستان قدرتمند و هیجان­‌انگیز واقعی تعریف می­‌شود که در آن مردانی که پشت فرمان می­‌نشینند درست به اندازه­ ماشین­‌های‌شان پویا و پرانرژی هستند. این فیلم که کریستین بِیل و مت دیمون به ترتیب نقش اسطوره‌­های اتومبیل­رانی «کن مایلز» و «کرول شلبی» را بازی می‌­کنند، از هر جهت فیلم خوش‌­ساختی است که باید در گیشه فروش خوبی داشته باشد و بعد تا مدت­‌ها در شبکه­‌های نمایش خانگی پخش شود.

این یک حماسه­ اتومبیل­رانی با بنیان‌­های دراماتیک و تاریخیِ قدرتمند است. در دنیای اتومبیل­رانی بین‌­المللی در دهه­ ۱۹۶۰، هیچ‌کس نمی­‌توانست با فراری رقابت کند. فراری در حد اعلای ساخت خودروهای سریع قرار داشت. در دوران رکود فروش شرکت، «هنری فورد دوم» و دستیارش «لی یاکوکا»، که نقش مهمی در تولید موستانگ و فورد پینتو داشتند، تصمیم گرفتند یک ماشین مسابقه تولید کنند که بتواند جای ماشین­‌های ایتالیایی را بگیرد. در آن زمان این فکر به یک شوخی بزرگ شباهت داشت. اما آن­‌ها این کار را به سرانجام رساندند.

فیلمنامه‌­نویسان «جز باترورث»، «جان هنری باترورث» و «جیسون کلر» با استفاده از مهارت­‌های قابل اطمینان خود یک ساختار محکم سه­پرده‌­ای به وجود آورده‌­اند که توجه و علاقه­ تماشاچیان را به افرادی کله‌­خراب اما دوست‌داشتنی جلب می­‌کند و روابط رقابتی بین رانندگان و مدیران بسیار رقابت‌­جو به وجود می‌­آورد و نگاهی کامل به مسابقات، جاه‌­طلبی‌­ها و زندگی خانوادگی شخصیت اصلی، مایلز، می‌­اندازد.

فیلم سینمایی فورد در برابر فراری

کارگردان «جیمز منگولد» مهارت خود را در طول فیلم به نمایش می­‌گذارد و در چند صحنه­ سرگرم­‌کننده در آغاز فیلم، تضاد فرهنگ شرکتی در فراری و فورد را نشان می­‌دهد. «انزو فراری» که متعهد به کیفیت، حیثیت و اصالت است در رأس امپراتوری خود چیزی مابین یک نجیب­‌زاده­ قرون وسطی و یک رئیس مافیاست و مانند شاهزاده‌­ای که یک رعیت را ناچیز می­‌پندارد، فورد را تحقیر می­‌کند. اما فورد شخصیت ترسناک‌­تری است، مردی بزرگ و هیکلی که در حضورش زیردستان به خود می­‌لرزند. «تریسی لتس» در این نقش عالی عمل می­‌کند؛ وقتی در صحنه است، نمی­‌توانید به جز او کس دیگری را ببینید.

اما، فورد هر از گاهی می‌­تواند دستورهای غافلگیرکننده­‌ای صادر کند و به دستیار بی­‌رحمش «لی یاکوکا» بگوید هر کاری لازم است انجام دهد تا شرکت در مسابقه برنده شود. بخش شرکتی فیلم که در آن تیمِ فورد به ایتالیا سفر می­‌کند تا پیشنهاد ادغام با فراری را بدهد، پر است از مسخرگی­‌های خنده­‌دار، زیرا واقعیتِ فرض هم‌زیستی احتمالی این دو فرهنگ متفاوت زیر یک سقف را نشان داده است.

جالب اینجاست که مردانی که ممکن است بتوانند رؤیای فورد را به حقیقت تبدیل کنند به سرعت با خوبی­‌ها و بدی­‌های‌شان در برابر ما قرار می‌گیرند. شلبی که قبلاً شخصاً در مسابقات اتومبیل­رانی شرکت کرده و موفق هم شده و سپس در پروژه­‌های ماشین­‌سازی مختلفی دخالت داشته است، حالا وارد پروژه­ تولید ماشین مسابقه­ شرکت فورد برای پیروزی در مسابقه­ ۲۴ ساعته­ لمانز می­‌شود.

فیلم سینمایی فورد در برابر فراری

شلبی به سهم خود، در مسیر قانع کردن مایلز برای شرکت در پروژه­ عجیب اما فریبنده­ فورد، به چند سرعت­‌گیر برخورد می­‌کند. در ظاهر، مایلز که یک مهاجر بریتانیایی است به عنوان یک مکانیک ساده در لس آنجلس مشغول به کار است و با همسر سرزنده‌­اش «مالی» (با بازی درخشان کترینا بلف) و پسر دوست‌داشتنی‌­اش «پیتر» (نوآ جوپ) زندگی می­‌کند. به راحتی می­‌توان فهمید که مایلز در زندگی پیشرفت نکرده چون سرسخت و دم‌دمی‌­مزاج است، به راحتی متغیر می­‌شود و به خشونت علاقه دارد؛ او و شلبی در یک صحنه با یکدیگر کتک­‌کاری می­‌کنند.

اما مایلز با استعداد است و به خوبی ماشین­‌ها را می­‌شناسد، و برای همین او و شلبی به بلیط­‌های نامحتملِ فورد برای پیروزی در مسابقه تبدیل می­‌شوند. بخش میانی فیلم نشان می­‌دهد که چه کارهای سخت و دشوار و سوختن­‌هایی، هم انسانی و هم ماشینی، برای تولید ماشینی که بتواند از ماشین­‌های ایتالیایی ببرد، انجام شد و چطور این ماشین در عرض یک سال آماده گردید.

پویایی و سرزندگی فیلم عمدتاً ناشی از ماهیت زبر و زمخت همه­ روابط و تعامل‌­های فیلم است. مایلز با همه به جز همسر و پسرش رفتاری غیر قابل پیش‌­بینی دارد؛ شلبی همیشه انگار بیشتر از آن‌چه توانایی حملش را دارد بار می­‌دارد؛ فوردِ طلبکار و یاکوبا توازن زندگی همه را به هم می­‌ریزند و آن­‌ها را آماده و نگران نگه می­‌دارند؛ و ضرب­‌الاجل و خطری که در ذات شغل آن­‌ها نهفته است حس دائمِ ناآرامی و نگرانی از مرگ شغلی و انسانی به وجود می‌­آورد. صحنه­ ممتازی که مایلز مشغول آزمایش کردن ماشین روی جاده­ آسفالت لس آنجلس است به خوبی رابطه­ راننده با ماشینش را نشان می­‌دهد.

فیلم سینمایی فورد در برابر فراری

طبیعتاً، پرده­ سوم به مسابقه­ ۲۴ ساعته­ فرانسه در سال ۱۹۶۶ اختصاص دارد که در آن دو راننده به نوبت ماشین­‌های خود را در روز و شب، و در این‌جا، زیر باران شدید می­‌رانند. شلبی در سال ۱۹۵۹ در این مسابقه برنده شده بود و مایلز قبلاً در مسابقات دیتونا و سبرینگ همان سال به پیروزی رسیده یود. به تصویر کشیدن این مسابقه دشوار است زیرا هم طولانی است و هم راننده­‌ها تغییر می­‌کنند، اما این یکی مشکل عجیب و غریب مخصوص به خودش را هم دارد، زیرا به شکل متفاوتی به پایان می­‌رسد. البته شدیداً و جداً رضایت‌­بخش هم هست و باید به همه­ کسانی که آن را ساختند ادای احترام کرد.

به نظر می­‌رسد بیل و دیمون مشتاقانه در شخصیت­‌های هیجان‌­انگیز خود در این فیلم فرو رفته‌­اند و به شکل زیبا و جذابی با هم یکی به دو می­‌کنند، هم در زمان موافقت و یک­دلی و هم در زمان مخالفت و ناراحتی. کارها و رفتارها، و حتی تواناییِ، این صنعت بزرگ به خوبی به تصویر کشیده شده‌­اند و البته مکرراً از بذله­‌گویی استفاده شده است. و همه­ کسانی که در این پروژه دخالت داشته‌­اند کار خود را به خوبی انجام داده‌­اند و این را می­‌توان در فیلمی که روی صحنه رفته، به خوبی مشاهده کرد.

۰
منبع
The Hollywood Reporter
برچسب ها

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن