نقد فیلم قدرت سگ The Power of the Dog – غرب وحشی یا غرب متمدن | مجله نقد فیلم‌گردی
سینمای جهان

نقد فیلم قدرت سگ The Power of the Dog – غرب وحشی یا غرب متمدن

فیلم جهان‌بینی خود را درباره قرن 18 به مخاطبش ارائه می‌کند، قرنی که گاوچران‌ها با اسب‌هایشان جای خود را به کت و شلوار پوش‌های سوار اتوموبیل می‌دهند.

فیلم را باید اثری دانست که تا انتها مخاطب خود را درگیر تعلیقی پیچیده می‌کند. تعلیقی که ماجرایی معماگونه را در مقابل چشمان مخاطب قرار می‌دهد که در انتها با ظرافت هر چه تمام‌تر به پایان می‌رسد. فیلم همچون اسم خود درباره قدرت سگ است. سگی که شاید در نگاه صاحب خود مطیع باشد اما روزی صاحبش را گاز خواهد گرفت. همراه ما باشید با نقد فیلم قدرت سگ.

فیلم «The Power of the Dog» در ژانر وسترن دسته‌بندی می‌شود. هرچند که فیلم تنها رنگ و بویی از این ژانر را دارد، همچون فیلم «Cry Macho» ساخت «Clint Eastwood». منظور از این رنگ و بو فضای داستانی است که فیلم در آن جریان دارد. انتهای قرن ۱۸ جایی است که فیلم داستان خود را در مزرعه‌ای بزرگ که متعلق به خانواده‌ای دامدار است روایت می‌کند. مزرعه‌ای که در آن دو برادر مشغول زندگی هستند.

بازیگران فیلم قدرت سگ

داستان دو برادر

دو برادری که هر کدام نمادی از یک دنیای خاص هستند. فیل با بازی «Benedict Cumberbatch» نماینده جامعه سنتی کشور آمریکاست. جامعه‌ای که عمدتا دامدار هستند و به آن‌ها گاوچران می‌گویند. گاوچران‌هایی که زندگی خود را در دشت و کوه، آن هم در کنار گاوها و اسب‌هایشان گذرانده‌اند. گذران زندگی که به عقیده آن‌ها راه و رسم مرد شدن است.

اما برادر دیگر جورج، با بازی «Jesse Plemons» برخلاف برادرش نماینده جامعه مدرن در آمریکاست. جامعه‌ای که بر سر میزهایشان گل می‌گذارند، کت و شلوار می‌پوشند و با اتوموبیل رفت و آمد می‌کنند. جامعه‌ای که ارزش‌های کابوی‌های آمریکایی و زندگی در طبیعت برایشان اهمیت خاصی ندارد. آن‌ها نمی‌توانند در طبیعت چیزی ببینند و تنها به دنبال مهمانی و زدن پیانو در جمع‌های شبانه خود هستند.

قدرت سگ

سنت در مقابل مدرنیته

فیلم با قرار دادن این دو برادر در روبروی یکدیگر به تقابل سنت و مدرنیته اشاره می‌کند. تقابلی که فیلم آن را از کتاب «Jesse Plemons» وام گرفته است. کتاب «The Power of the Dog» اثر این نویسنده آمریکایی است که آن را در سال ۱۹۶۷ به انتشار گذاشت. نویسنده‌ای که رمان‌های او را که درباره غرب وحشی است بسیاری از خوانندگان علاقه‌مند به دنیای وسترن می‌شناسند.

کتاب قدرت سگ این نویسنده در سال ۲۰۲۱ و توسط «Jane Campion» تبدیل به فیلم سینمایی شد که برای کارگردانش جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره ونیز را به ارمغان آورد. کارگردانی که بیشتر با آثار عاشقانه خود در میان سینما دوستان مشهور است، این بار نه به سراغ داستانی عاشقانه بلکه داستانی معمایی رفته تا غرب وحشی را در حال مدرن شدن به تصویر بکشد.

فیلم وسترن

انگل

فیلم تقابل دو جهان بینی متفاوت است، جهان‌بینی که یکی کثیف به تصویر کشیده می‌شود و دیگر تمیز. جهانی که در انتها آنگونه نمایش داده می‌شود که سرانجام به تسخیر دنیای انسان‌هایی با کت و شلوارهای اتوکشیده در خواهد آمد. جهانی که از غرب وحشی به غرب متمدن تغییر ماهیت می‌دهد و نماد آن نیز پیتر پسر جوانی است.

جدا از این تقابل مدرنیته و سنت، فیلم داستانی پیرو قدرت را به نمایش می‌گذارد. قدرتی انگل گونه که شباهت بسیاری به فیلم «Parasite» ساخته بونگ جون هو دارد. در آن فیلم ما شاهد حضور خانواده‌ای فقیر در خانه خانواده‌ای ثروتمند بودیم. خانواده‌ای که همچون انگل در این خانه عیان‌نشین کمین می‌کنند تا زندگی آن‌ها را تسخیر کنند.

قدرت سگ

فیلم قدرت سگ نیز چنین ساختاری دارد، اما با تفاوتی بزرگ. در اینجا ما با اجرای عدالت سر و کار داریم، عدالتی که پسر خوانده جورج آن را در حق فیل اجرا می‌کند. زیرا او باعث تمام مشکلاتی بوده که برای جورج و مادرش پیش آمده است. داستانی از جایی آغاز می‌شود که جورج علاقه‌مند به زنی بیوه به نام رز و با بازی «Kirsten Dunst» می‌شود.

جورج با رز ازدواج می‌کند و او به همراه پسرش که فردی علاقه‌مند به پزشکی و با روحیه‌ای خلاف فیل است وارد عمارت خانوادگی بربنک می‌شوند. کنش اصلی فیلم نیز در همین نقطه آغاز می‌شود، ورود این دو مهمان ناخوانده که فیل به شدت از آن‌ها تنفر دارد. زیرا حس می‌کند که آن‌ها نه تنها برادر او بلکه زندگی گاوچرانی‌اش را تهدید می‌کنند.

فیل با برخوردهای آزار دهنده خود رز را تا آستانه جنون و بیماری می‌برد. برخوردهایی که از نظر پسر رز پیتر، باعث از بین رفتن زندگی عاشقانه جورج و مادرش هستند. فیل در اینجا همان نقش مرد بدی را ایفا می‌کند که عنصر نامطلوبی برای دنیای مدرن به نظر می‌رسد. عنصری که به تعبیر برادرش یک گاوچران حمام نکرده است که بوی بدی می‌دهد، پس باید کنار گذاشته شود.

بندیکت کامبربچ

مرگ غرب وحشی

فیل گاوچران، نه تنها تهدید برای زندگی رز و جرج است بلکه تهدیدی برای دنیای مدرنی خواهد بود که پسر رز می‌خواهد در آن زندگی کند. بندیکت کامبربچ که او را با نقش شرلوک هلمز در سریال «Sherlock» و یا بازی در فیلم ابرقهرمانی «Doctor Strange» می‌شناسیم در این فیلم به خوبی کاراکتری را به تصویر کشیده است که خشمی بیانتها دارد.

خشمی که ناشی از دنیای مدرنی است که زندگی و ثروت او را تهدید می‌کند. تهدید که آن را در قالب سکانس نبرد سازهای فیل و رز می‌بینیم. جایی که رز به نمایندگی از دنیای جدید پیانو می‌نوازد و فیل در قالب نماینده جهان سنتی یک چهارتار. هرچند که فیل در این نبرد نوازندگی پیروز است اما در انتها او و جهانش بازنده اصلی این نبرد خواهند بود.

با تشکر از شما مخاطبان مجله نقد فیلم‌گردی، نظرات خود را درباره نقد فیلم قدرت سگ در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

۰
برچسب ها

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن