نقد فیلم مدیترانه – عاشقانه‌ای خارج از میدان نبرد | نقد و معرفی فیلم و سریال
سینمای ایران

نقد فیلم مدیترانه – عاشقانه‌ای خارج از میدان نبرد

مدیترانه عاشقانه‌ای است که عشق را در دل نبردهای نیروهای فاطمیون با داعش به مخاطب نمایش می‌دهد.

فیلم مدیترانه در دسته آثار سینمای دفاع مقدس که زیرگونه‌ای از سینمای جنگ در کشورمان است، قرار می‌گیرد. سینمایی که امروزه جای خود را به سینمای دیگری که پیرامون محور مقاومت شکل گرفته، داده است. سینمای مقاومت که محور اصلی آن رشادت‌های نیروهای این محور در مقابله با تروریسم افراط گرایانه در کشورهای سوریه و عراق است. محور مقاومتی که نه فقط در خاکریزهای میدان نبرد بلکه در پشت جبهه نیز وجود دارد. همراه ما باشید با نقد فیلم مدیترانه.

فیلم مدیترانه خوانشی عاشقانه و همراه با چاشنی مقاومت است. اثری که برای اولین بار موضوع رشادت‌های تیپ فاطمیون را بر پرده سینما به مخاطب عرضه می‌کند. اما این فیلم با وجود درونمایه جنگی خود در کنار آثار جنگی قرار نمی‌گیرد. زیرا موضوع فیلم در پشت جبهه‌های نبرد و در کنار خانواده‌های شهدای تیپ فاطمیون و مهندسان ایرانی روایت می‌شود.

بازیگران فیلم مدیترانه

فیلم مدیترانه در فیلم‌گردی

فیلم را «هادی حاجتمند» کارگردانی کرده است. فیلمسازی که دومین تجربه سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد. فیلم قبلی او با نام «اشنوگل» نیز همچون فیلم «مدیترانه» حال و هوایی جنگی دارد اما باز هم در پشت جبهه‌های نبرد روایت می‌شود. اشنوگل داستان غواصان دفاع مقدس است و مدیترانه روایت‌گر مهندسان ایرانی که برای بازسازی سوریه در این کشور به فعالیت مشغول‌اند.

فیلم مدیترانه در فیلم‌گردی

فیلم تلاش می‌کند تا جا پای آثاری شاخصی همچون «بوی پیراهن یوسف» یا «ویلایی ها» بگذارد. دو فیلمی که آن‌ها نیز در زیرگونه دفاع مقدس جای می‌گیرند، اما موضوعشان خانواده‌ها و همسران شهدایی هستند که پا به پای مردان خود سختی کشیده‌اند. فیلم می‌خواهد نه تنها نمایشگر سختی‌های این همسران فداکار باشد بلکه می‌خواهد نقدی نیز به صاحبان قدرت بزند که پول را مهم‌تر از جان انسان می‌دانند.

فیلم با سکانسی از حضور محمد با بازی «پوریا پورسرخ» آغاز می‌شود. او که تکنسین اداره آب و فاضلاب مشهد است، طی ماموریتی به سوریه می‌رود تا به تیم بازسازی تصفیه خانه‌های آب این کشور ملحق شود. محمد به همراه نیروهای تیپ فاطمیون به سوریه می‌رود و در کمین نیروهای داعش قرار می‌گیرد. همزمان با این اتفاق همسر او که در مشهد است، تلاشی را اغاز می‌کند تا همسر خود را نجات دهد.

تماشای آنلاین فیلم مدیترانه

قصه‌ای عاشقانه در دل جنگ

فیلم دو محور اصلی را که در نقد فیلم مدیترانه اشاره خواهیم کرد در قصه خود دنبال می‌کند. یکی بحث حضور نیروهای تیپ فاطمیون و تکنسین‌ها و مهندسان ایرانی که در سوریه و عراق مشغول به بازسازی زیرساخت‌های این کشورها است و دیگری داستانی عاشقانه از همسرانی که شوهرانشان در محور مقاومت حضور دارند. فیلم تلاش می‌کند تا با روایت این دو محور اثری را بسازد که مخاطب را درگیر خود کند.

پیرنگ اصلی فیلم به مرکزیت لیلی همسر محمد با بازی «مهراوه شریفی‌نیا» است. دختری جوان که مشکلاتی را با همسرش پیرامون ماموریت‌های خارج از کشورش دارد. مشکلاتی که باعث شده است، رابطه او با محمد سرد شود. فیلم در ابتدا به همین موضوع قصه خود را شروع می‌کند، روایتی که نشان می‌دهد محمد برای درآوردن پول خود را به آب و آتش می‌زند و از لیلی غافل شده است.

مهراوه شریفی نیا

زندگی لیلا

تمرکز اصلی فیلم بر زندگی لیلاست. زندگی که به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش ابتدایی که پیرامون مشکلات او و محمد است، بخش دوم که شامل حضور محمد در سوریه و تنهایی لیلا بعد از خبر شهادت محمد است و بخش سوم که به ماجرای تلاش‌های لیلا برای نجات محمد خلاصه می‌شود. سه مرحله‌ای که عاشقانه‌هایی را به مخاطب می‌دهد که پیشتر نیز آن را در آثار این گونه دیده است.

هرچند که داستان در بخش اول و سوم دچار حفره‌های داستانی است اما بخش دوم که روایت تنهایی لیلا و آغاز تلاشش برای نجات محمد است، داستانی عاشقانه و خوب را به بیننده عرضه می‌کند. به خصوص که مهراوه شریفی‌نیا با بازی خوبش در نقش لیلا این کاراکتر را برای مخاطب قابل پذیرش کرده است. کاراکتری که بی‌شباهت به شیرین در فیلم بوی پیراهن یوسف یا سیما در ویلایی‌ها نیست.

به خصوص بازی شریفی‌نیا به عنوان کاراکتر لیلا که ما را غرق در تنهایی‌های بعد از خبر ضد و نقیض شهادت محمد می‌کند. بازی باور پذیری که می‌توان گفت بیشتر نقاط ضعف داستان و حتی شخصیت‌پردازی را پوشش می‌دهد. به خصوص که شخصیت‌پردازی باقی کاراکترها قابل قبول نیست و نسبت به بازی مهراوه در موقعیت پایین‌تری قرار دارند.

تیپ فاطمیون

فیلم در کنار این روایت عاشقانه از زندگی محمد و لیلا به مسئله حضور و رشادت‌های تیپ فاطمیون نیز می‌پردازد. نیروهایی که از ایران و افغانستان به نبرد با داعش رهسپار شدند و شجاعت‌های بسیاری نیز این میدان نبرد از خود نشان دادند. هرچند که فیلم در نمایش این رشادت‌های کمی دیرهنگام عمل می‌کند و تنها به تصاویر مستند از نبردهای آنان با داعش بسنده می‌کند.

البته نمایش صحنه‌های آرشیوی از این نبردها که در نیم ساعت پایانی فیلم ارائه می‌شود را باید برگ برنده کارگردان اثر دانست. زیرا مخاطب را درگیر فضای نبردهای واقعی می‌کند و رشادت‌های این افراد را به تصویر می‌کشد.

فیلم مدیترانه

مدیترانه اثری قابل قبول

فیلم مدیترانه اثر خوبیست، البته اگر یکی از نقاط ضعف اصلی خود را یعنی کنش اولیه را کمی زودتر به مخاطب خود ارائه می‌کرد. مقدمه فیلم که به آشنایی مخاطب با فضای داستان و شخصیت‌ها می‌گذرد حدود بیست دقیقه به طول می‌انجامد. بیست دقیقه‌ای که نه تنها زیاد است بلکه مخاطب را در همان ابتدای فیلم خسته می‌کند.

هرچند که بعد از اتفاق کنش اولیه که همان حضور محمد در سوریه است، این روند خسته کننده از بین می رود و ضرب آهنگ فیلم کمی تندتر می شود. اما طولانی بودن مقدمه فیلم و کنش ابتدایی دیرهنگام صدمه زیادی را به فیلم هادی حاجتمند زده است. اما این صدمه آنچنان نیست که شما را از فضای فیلم خارج کند.

فیلم «مدیترانه» اثری خوب درباره محور مقاومت است. اثری که می‌تواند کمی شما را از فضای یاس آلود فیلم‌های اجتماعی ایرانی خارج کند و از سمتی امید را در دل مخاطب خود نگه دارد که داستان عاشقانه محمد و لیلی پایانی خوش خواهد داشت. با تشکر از همراهی شما در نقد فیلم مدیترانه.

۰
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن